Ontmoeting bij de maaltijd

Categorie: Algemeen

Eens in de twee weken wordt op de donderdagmiddag in de Ontmoetingskerk een ‘ontmoeting rond de maaltijd’ gehouden. Naast personen die ook regelmatig de kerkdiensten bezoeken in de Ontmoetingskerk, zijn er tijdens een dergelijke ontmoeting ook mensen aanwezig voor wie het lastig is om de kerkdiensten bij te wonen of die niet de gewoonte hebben om de kerkdiensten bij te wonen. Het is prachtig, wanneer dan op deze donderdagmiddagen een stukje ontmoeting mag plaatsvinden, gesprekken worden gehouden, met elkaar wordt gegeten en ook iets van het geloof met elkaar wordt gedeeld. (Voor wie niet bekend is met de ‘ontmoeting rond de maaltijd’: van harte aanbevolen om eens aan te schuiven!)

Afgelopen donderdag 17 januari vond er een bijzondere ontmoeting rond de maaltijd plaats. Op deze middag werd stilgestaan bij het inmiddels 25 jarige jubileum van dit project! Wat zijn er dus al veel maaltijden gehouden, gesprekken gevoerd, contacten gelegd en verdiept….! Wij willen de medewerkers van ‘ontmoeting rond de maaltijd’ van harte feliciteren met dit jubileum en hen bedanken voor hun (soms al jarenlange) inzet! Wij wensen hen ook van harte Gods zegen toe op dit project en wij hopen en bidden dat er nog heel veel ontmoetingen, maaltijden en gesprekken mogen worden gehouden en contacten mogen worden gelegd op deze middagen in de Ontmoetingskerk!

Bij de diensten

Categorie: Hervormde Wijkgemeente Schollevaar

Zondag 27 januari: bewaak je hart voor afgoden

Op zondag 13 januari hebben wij in het kader van ons jaarthema Bewaak je hart! een begin gemaakt met de be(s)preking van de Tien Geboden. Je hart bewaken, je hart zuiver houden, heeft immers alles te maken met je dagelijkse leven, je ‘christen-zijn in praktijk’. In de eerste preek over de Tien Geboden stonden wij stil bij het doel van de geboden: het doel van de geboden is om bij onze Bevrijder te blijven en uit Zijn liefde te leven. De Tien Geboden worden namelijk voorafgegaan door de prachtige woorden ‘Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het diensthuis heeft bevrijd’. Blijf bij je Bevrijder!

Omdat de Heere God onze God en Bevrijder wil zijn, komt Hem alle eer toe. Daarom openen de Tien Geboden met de opdracht om alle andere (af)goden weg te doen. Daar gaan wij nu in de volgende preek over de Tien Geboden bij stilstaan: afgoden. Zijn er afgoden waar ook ik afstand van moet nemen? Wat is eigenlijk precies een afgod? Wij lezen tijdens de dienst uit Jozua 24, waarin wij horen hoe Jozua het volk de keuze voorhoudt. ‘Kies nu wie jullie zullen dienen óf de goden van jullie vaderen óf de goden van de Amorieten. Maar wat mij en mijn huis betreft, wij zullen de HEERE dienen! (Joz 24:15)’

Zondag 3 februari: uitzendmoment Carolien Smit

Op D.V. zondagmorgen 3 februari zullen wij voor een aantal maanden afscheid nemen van Carolien Smit (Robert van ’t Hoffstraat 102, 3059 PN Rotterdam). Carolien zal voor zeven weken als röntgenlaborant aan de slag gaan aan boord van ‘The Africa Mercy’. ‘The Africa Mercy’ is een van de schepen van Stichting Mercy Ships, een stichting die in navolging van de Here Jezus hoop wil geven en genezing wil brengen aan de allerarmsten in ontwikkelingslanden. Over dit project kunt u elders in het KerkNieuws, in onze weekbrief of in de nieuwsbrieven van Carolien lezen. Op zondag 3 februari zullen wij met elkaar voor Carolien bidden en haar onder Gods zegen uitgeleide doen.

Tijdens deze dienst lezen wij uit Romeinen 12. De lezing uit Romeinen 12 vormt het begin van een langere serie lezingen uit het boek Romeinen, waar ik (naast de bespreking van de Tien Geboden) tot en met de Pasen u en jou in hoop mee te nemen. Vanwege het uitzendmoment van Carolien bladeren wij eerst de Romeinenbrief een stukje door tot hoofdstuk 12, waar wij lezen hoe Paulus ons oproept om onze lichamen (ons hele fysieke bestaan) als een offer voor de Here God te wijden. Aan deze oproep van Paulus om onze tijd en mogelijkheden aan God toe te wijden en Hem te eren, hoopt Carolien op een bijzondere manier in de komende tijd vorm te geven!