Advent 2012: ‘midden in de nacht’

Voor het adventsproject van 2012 is het thema: ‘midden in de nacht’ gekozen. Letterlijk midden in de nacht horen de herders het bijzondere bericht dat voor hen een Kindje geboren is. En dit bericht wordt gebracht door een stralende engel van de Here. Licht in het donker!

Voor deze adventsweken zijn Bijbelverhalen opgezocht die zich ’s nachts afspelen. De nacht kan symbool staan voor onveiligheid en duistere praktijken, maar de nacht kan ook verkwikkende rust en stilte bieden. Soms komt er in de nacht ruimte om extra na te denken over moeilijke dingen in het leven.

Elke nacht ziet uit naar het licht van een nieuwe morgen. Dat is een mooi Bijbels beeld: als het moeilijk is, donker om je heen, mag je weten dat er licht is bij God. God heeft ons Jezus gegeven. Hij is het Licht wat ons helpt een pad te vinden in het donker. Uiteindelijk leidt dat pad naar de grote nieuwe morgen, de jongste dag: de dag dat Jezus terugkomt en het nooit meer nacht zal zijn.

1e advent: zondag 2 december 2012 (Heilig Avondmaal)
Een ontsnapping in de nacht.
Lezing: Jozua 2 + Jozua 6 : 22 – 25 (Rachab helpt de verkenners)

Het volk Israël is nog steeds onderweg naar het beloofde land Kanaän. Mozes, hun leider, is gestorven. Gelukkig hebben ze een nieuwe leider: Jozua. Het volk heeft veel vertrouwen in hem.

Ze zijn bijna in het beloofde land. De rivier de Jordaan moet nog overgestoken worden. Maar in het beloofde land zijn steden waar mensen wonen die de Here God niet dienen. God wil dat alle mensen die Hem niet willen dienen, verjaagd worden.

Jozua stuurt twee mannen naar de eerste grote stad: Jericho. Deze mannen moeten de stad verkennen. Ze lopen door de stad terwijl ze hun ogen goed open houden. Wat een sterke muren! Er staan zelfs huizen bovenop. ’s Avonds gaan ze naar zo’n muurhuis om er te slapen. Rachab woont er en laat hen binnen. Rachab ziet wel dat het vreemdelingen zijn en ze wijst hen een verstopplaats op het dak, ‘voor als er soldaten van de koning komen’. Even later komen er inderdaad soldaten om de mannen op te pakken. Maar Rachab zegt dat ze in het donker naar buiten zijn gegaan. De soldaten geloven haar. Rachab gaat naar de mannen toe en zegt: ‘ik weet dat uw volk een machtige God heeft en dat uw God dit land aan u heeft gegeven. Als u terugkomt om de stad te veroveren, wilt u mij en mijn familie dan sparen?’ De mannen beloven hun uiterste best te doen. Rachab haalt een dik rood touw en laat de mannen uit het raam klimmen aan de buitenkant van de muur. Ze zeggen nog tegen Rachab: ‘als we terugkomen om te vechten, laat dan dit rode touw uit het raam hangen, dan zullen we dit huis met hun bewoners sparen.’

Later laat God de muren van Jericho omvallen, maar één stuk van de muur blijft overeind: het huis waar een rood koord uithangt. Rachab en haar familie mogen dan voortaan bij het volk Israël wonen.

Link met advent:

Het rode koord betekent redding, zowel voor de Israëlieten (de verkenners), als voor de heidenen (Rachab en haar familie). Jezus is gekomen tot redding van Israël en de heidenvolken. Zijn rode bloed heeft ervoor gevloeid aan het kruis. Daar denken we ook aan bij het drinken van wijn bij het Heilig Avondmaal. Rachab trouwt later met Salmon, een Israëliet. Samen worden ze genoemd in het geslachtsregister van Jezus (Mattheüs 1:5).

2e advent: zondag 9 december 2012
Een gevecht in de nacht.
Lezing: Genesis 32 + 33 (Jakobs worsteling bij de Jabbok)

Ezau en Jakob zijn tweelingbroers. Izak en Rebekka zijn hun ouders. Ze wonen in tenten in Berseba, in Kanaän. Als de broers groot geworden zijn, krijgen ze flinke ruzie doordat Jakob Ezau heeft bedrogen. Ezau wil Jakob zelfs doden zodra Izak is overleden. Izak raadt Jakob aan om te vluchten. Moeder Rebekka zegt hem nog dat ze bericht zal sturen als het weer veilig is. Jakob gaat wonen in Haran bij zijn oom Laban. Hij trouwt en krijgt een groot gezin. Dan wil hij weer terug naar Kanaän, maar hij weet niet of Ezau nog steeds boos op hem is. Hij besluit toch terug te gaan. Onderweg ontmoet hij een groep engelen. Hij denkt: ‘God laat me zien dat Hij nog steeds voor mij wil zorgen’. Jakob stuurt knechten naar Ezau met de boodschap: ‘ik kom weer terug en ik hoop dat je niet meer boos bent’. De knechten komen terug en zeggen dat Ezau naar Jakob onderweg is met een leger van 400 man. Jakob is erg bang! Hij bidt tot God en vraagt om bescherming. Die nacht maakt Jakob een groot cadeau klaar voor Ezau, bestaande uit veel vee. Jakob denkt: ‘misschien is Ezau niet meer boos op mij als hij zo’n groot cadeau krijgt…’ De volgende nacht staat Jakob weer op en maakt ook zijn gezin wakker. Hij brengt zijn gezin naar de overkant van het riviertje ‘de Jabbok’. Zelf gaat hij weer terug. Plotseling komt er een man die met hem begint te vechten. Allebei zijn ze even sterk. Als het bijna licht wordt, slaat de man tegen Jakobs’ heup. Wie is deze man? Het staat er niet bij in de Bijbel, maar het kan wel zijn dat het God zelf is die er nu uitziet als een gewone man. ‘Laat me los, want het wordt dag’, zegt de man. ‘Eerst moet ik weten dat u me zegent, dat u achter me staat’, zegt Jakob. ‘Hoe heet je?’, vraagt de man. ‘Ik heet Jakob’. De man zegt: ‘voortaan zul je Israël heten’. Jakob kijkt de man aan en vraagt: ‘maar wat is uw naam?’ Dat vertelt de man niet en opeens is hij ook weer weg. Jakob is onder de indruk. De zon komt op en hij noemt die plaats: ‘Pniël’ (= aangezicht van God). Jakob loopt sindsdien mank. Bij elke stap die hij voortaan doet, zal hij denken aan deze bijzondere nacht. Jakob denkt na over zijn leven: altijd is hij een bedrieger geweest, bang en op de vlucht voor mensen. Zou het anders kunnen worden? Dan besluit hij om niet meer te vluchten voor Ezau, maar hem onder ogen te komen. Hij vertrouwt erop dat God hem bij zal staan.

Ezau komt eraan….en als hij Jakob ziet, dan rent hij op hem af en…omarmt hem!

Link met advent:

Door zijn bedriegerijen leefde Jakob voortdurend met verstoorde relaties. Jakob moet een ander mens worden. Uit de oude Jakob (= bedrieger) groeit de nieuwe Israël (= degene die met God regeert). Zoals de zon over Jakob opging, zo is Jezus als ‘Zon der Gerechtigheid’ opgegaan over de aarde. De nacht van bedriegen en bang zijn, gaat voorbij. Door geloof in Jezus worden we nieuwe mensen, bevrijd van alles wat donker is.

3e advent: zondag 16 december 2012
Een stem in de nacht.
Lezing: 1 Samuël 3 (Samuël geroepen)

In dit verhaal gaat het over de tijd dat Israël geregeerd wordt door een richter, een soort leider. Zijn naam is Eli. Maar Eli is geen goede richter. Iedereen in Israël doet maar waar hij zelf zin in heeft. Eli is ook nog hogepriester in Silo waar de tabernakel staat, het huis van God. Zijn twee zonen, Hofni en Pinehas, zijn priesters. Ze houden echter niet van God en doen slechte dingen. Eli laat het maar zo.

Op een dag ziet Eli een vrouw binnenkomen in de tabernakel. Ze doet vreemd en Eli denkt dat ze dronken is. ‘Ik ben helemaal niet dronken’ zegt de vrouw die Hanna heet. ‘Ik heb gebeden.’ Eli zegt: ‘dan zal uw gebed verhoord worden’. Hanna heeft al haar verdriet aan de Here God verteld. Ze heeft namelijk geen kinderen en daar wordt ze mee gepest. Ze heeft gevraagd om een zoon en in haar gebed belooft ze dat ze die zoon aan God terug zal geven. Hanna krijgt inderdaad een zoon die ze Samuël noemt. Dat betekent: gehoord door God.

Een paar jaar later brengt Hanna Samuël naar de tabernakel en daar blijft hij. Hij wordt een dienaar van de Here God. Maar hij merkt al gauw dat de zonen van Eli helemaal niet van God houden en slechte dingen doen.

Op een nacht hoort Samuël zijn naam roepen. ‘Dat zal Eli zijn’, denkt hij en hij gaat naar hem toe. ‘Ik heb je helemaal niet geroepen’ zegt Eli en Samuël gaat weer terug naar zijn bed. Hetzelfde gebeurt nog een keer en nog een keer. Dan zegt Eli: ‘als je weer wordt geroepen, zeg je maar: ‘Ja Here, ik luister’. Opnieuw hoort Samuël zijn naam. Het is de Here God die tot hem spreekt! God vertelt hem dan een nare boodschap. Hij zegt dat Hij boos is op Eli en zijn zonen. Daarom zal Hij hen straffen. Daarna zal Hij een betrouwbare priester aanstellen. Samuël vindt het moeilijk om deze boodschap aan Eli te vertellen, maar Eli wil het persé horen. Dan zegt Eli: ‘de Here moet doen wat Hij het beste vindt.’

Samuël wordt groter en houdt veel van de Here God. Na die bijzondere nacht vertelt God hem nog heel vaak iets. De mensen zeggen: ‘Samuël is een profeet! Eindelijk is er weer iemand die ons kan zeggen wat God ons wil vertellen!’. Als Eli er niet meer is, wordt Samuël de richter over Israël.

Link met advent:

God maakt zich bekend aan Samuël door met hem te spreken. God heeft zich nog meer bekendgemaakt door het zenden van zijn Zoon Jezus. Als je Jezus ziet en Zijn woorden hoort (gehoorzaamt), dan merk je wie God wil zijn voor jou.

4e advent: zondag 23 december 2012
Een les in de nacht.
Lezing: Jona 3 + 4 (Jona en de wonderboom)

Jona is een profeet van God. God heeft tegen Jona gezegd dat hij naar de grote stad Ninevé moet gaan om tegen de mensen te zeggen dat ze niet meer zulke slechte dingen moeten doen. Maar Jona wil niet. Daarom gaat hij aan boord van een schip om naar een ander land te gaan. Hij denkt dat God hem dan niet meer kan vinden. Eenmaal op zee begint het heel hard te waaien. Iedereen op het schip begint te bidden. Jona denkt: ‘het is mijn schuld dat we in nood zijn, want ik heb niet gedaan wat God wil’. Dan zegt Jona dat ze hem maar overboord moeten gooien. Als hij in het water ligt, houdt het opeens op met stormen. God stuurt een grote vis naar Jona die hem ophapt. Als Jona in de buik van de vis zit, zwemt hij drie dagen door de zee. Bij een strand spuugt de vis Jona uit. God zegt weer tegen Jona dat hij naar de grote stad Ninevé moet gaan. Jona doet nu wel wat God heeft gezegd. In Ninevé roept hij overal dat God de stad over 40 dagen zal verwoesten. Jona heeft daarna een plek gezocht op een heuvel met goed uitzicht op de stad. Hij wacht 40 dagen. Ondertussen hebben de mensen in Ninevé geluisterd naar Jona’s woorden. Ze krjgen spijt van de slechte dingen die ze gedaan hebben en ze vragen God om vergeving. Ook God krijgt spijt van zijn voornemen om de stad te verwoesten en Hij besluit het niet te doen. Na die 40 dagen gebeurt er dus niets. Jona wordt boos op God. ‘Vind je het eerlijk dat je boos bent op Mij?’ vraagt God. ’s Nachts laat God een plantje heel snel groeien. Het wordt een wonderboom die heerlijk veel schaduw geeft. Als Jona wakker wordt, is hij er blij mee. Maar de volgende nacht stuurt God een worm naar de wonderboom die de boom laat verdorren. En er komt ook nog eens een hele warme wind. Jona zit weer in de brandende zon als hij wakker wordt en wordt er boos om. God zegt tegen de boze Jona: ‘jij hebt deze boom niet laten groeien en toch wordt je boos en verdrietig nu één boom is doodgegaan. Maar alle mensen en de dieren in Ninevé mogen wel doodgaan van jou.’ Jona heeft door de wonderboom geleerd dat God niets liever wil dan dat alle mensen gered worden.

Link met advent:

God laat in dit verhaal Zijn grote macht en barmhartigheid zien. God wil graag alle mensen redden. Daarvoor liet Hij Jezus geboren worden. De naam Jezus betekent: de Here redt.

Want God heeft de wereld zo lief dat Hij Zijn enige Zoon gegeven heeft opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Joh. 3:16)

1e kerstdag dinsdag 25 december 2012
Een licht in de nacht.
Lezing: Johannes 1 : 1-18 en Lukas 2:1-20 (De geboorte van Jezus. Engelen verlichten de nacht.)

Buiten het stadje Bethlehem, in het veld, zijn ’s nachts een aantal herders bij elkaar met hun schapen. Een paar herders houden de wacht, want er kunnen ook roofdieren komen. Terwijl ze zitten te praten bij een vuurtje, is er plotseling stralend licht om hen heen. In dat licht zien ze een engel! De engel zegt: ‘wees niet bang! Ik heb jullie iets belangrijks te vertellen. Vannacht is de Heiland geboren, Christus, de Here, in Bethlehem, de stad van David. Hij ligt in een kribbe met doeken om zich heen’. En plotseling wordt het nog veel lichter! Heel veel engelen prijzen God en zingen: ‘Ere zij God in de hoge, en vrede op aarde bij mensen die Hem liefhebben!’.

Opeens is het weer donker bij de herders. Ze zeggen tegen elkaar: ‘We gaan meteen naar Bethlehem om te zien of het waar is wat ons is verteld’. In Bethlehem vinden ze de stal waar Jozef, Maria en het Kind verblijven. Ze lopen meteen naar de kribbe waar de Baby in ligt. Verbaasd kijken Jozef en Maria naar de herders. Hoe weten ze dat hier een Kindje is geboren? Dan vertellen de herders over de engelen in het veld en over de boodschap die ze hebben gehoord. Maria en Jozef luisteren aandachtig. Maria is de enige die zeker weet dat het echt waar is wat de herders vertellen. Dat God echt Zijn Zoon naar de aarde heeft laten komen. Maria onthoudt alles goed van deze bijzondere nacht. De herders gaan terug naar de schapen en al lopend prijzen ze God om alles wat ze gehoord en gezien hebben.

Creatieve verwerking:

De predikant kondigt aan dat het adventsproject zal worden toegelicht. Alle lampen in de kerkzaal gaan uit en een leider van de Kindernevendienst komt met een zaklamp naar voren. Hij/zij vraagt of de kinderen naar voren willen komen. De lichten gaan daarna weer aan. Dan volgt een korte inleiding met interactie van de kinderen op het thema van het adventsproject. Er wordt aan het eind gezegd: ‘ik heb gehoord dat er vannacht iets gebeurd is. Zullen we de televisie aanzetten en gauw naar het jeugdjournaal gaan kijken?’

Vóór in de kerkzaal staat een grote poppenkast die omgevormd is tot televisie zonder beeldscherm met een niet zichtbare persoon erachter. Eén kind mag de televisie aanzetten door op een afstandsbediening te drukken voor het ochtendjournaal. Dan wordt de bekende tune van het jeugdjournaal hoorbaar en zichtbaar op de beamer vertoond en verschijnt er in de televisie een live reporter die vertelt dat er nieuws is over de afgelopen nacht. Tijdens het voorlezen van het nieuws wordt op de beamer een bijpassende foto getoond. Deze foto is ook in groot formaat uitgeprint en kan als poster opgehangen worden aan de preekstoel. Daarna kondigt de KND-leider het stapellied aan en steken kinderen de adventskaars(en) aan.

Tekst reporter 1e advent:

Hallo allemaal! Je kijkt naar het jeugdjournaal van zondagochtend 2 december.

Afgelopen nacht zijn er twee mannen ontsnapt uit de grote stad Jericho. Meer daarover, dat hoor je zo.

Nu eerst het weer in de kerk. Buiten is het koud, maar binnen staat de verwarming lekker aan.

De twee ontsnapte mannen waren overdag de stad Jericho aan het bespioneren. Zij wilden weten hoe de stad eruit zag. Aan het einde van de dag, toen het donker werd, gingen de poorten van de stad dicht.Toen konden de twee mannen niet meer terug naar huis en verstopten zich voor de soldaten, die hen ondertussen aan het zoeken waren. Hoe ze zijn ontsnapt is nog niet helemaal duidelijk. Onze fotograaf heeft een foto van de ontsnappingsplek kunnen maken.

Wat denken jullie, zouden ze zijn ontsnapt via dit rode touw? Wij gaan op onderzoek uit.

Tot volgende week! Doeg!

Tekst reporter 2e advent:

Hallo! Welkom bij het jeugdjournaal van zondagochtend 9 december. Leuk dat jullie kijken.

Nu eerst het weer. Achter de wolken schijnt de zon.

Afgelopen nacht heeft er een gevecht plaats gevonden tussen twee mannen, waarbij een gewonde is gevallen. Het gevecht heeft lang geduurd en de man die gewond is geraakt heet Jakob. De naam van de andere man is niet bekend. Het schijnt dat Jakob nu een andere naam heeft en dat dit met het gevecht te maken heeft. Hoe en waarom weten we niet precies. Als we meer nieuws hebben, horen jullie het.

Dit was het voor nu. Volgende week zijn we er weer.

Tot dan. Doeg!

Tekst reporter 3e advent:

Goedemorgen! Dit is het jeugdjournaal van zondagochtend 16 december.

Bijzonder nieuws vanmorgen over een jongen die verschillende keren zijn naam hoorde roepen, maar niemand zag.

Maar nu eerst het weer: Geen weer, morgen weer.

In de tabernakel, dit is het huis van God, woont een jongen die Samuel heet. Samuel is de knecht van de hogepriester Eli. Hij hoorde midden in de nacht een paar keer iemand zijn naam roepen. Eerst dacht hij dat het Eli was die hem riep, maar dat was niet zo. Wie zou Samuel dan geroepen hebben? Wij gaan in ieder geval nog verder op onderzoek uit. Wanneer jullie meer nieuws hebben, horen we dat graag van jullie!

Tot volgende week! Doeg!

Tekst reporter 4e advent:

Hallo allemaal. Je kijkt naar het jeugdjournaal van zondagochtend 23 december.

Het belangrijkste nieuws van deze ochtend gaat over Jona, een profeet van God, die al een tijd boven op een berg zit, waar hij uitzicht heeft over de stad Ninevé.

Maar nu eerst het weer: Na regen komt zonneschijn.

Jona heeft de laatste tijd veel meegemaakt. Toen hij aan het uitrusten was boven op de berg, groeide er ’s nachts een wonderboom. Daardoor lag hij overdag onder de grote takken van de boom lekker in de schaduw. De nacht daarna is er iets naars met de boom gebeurd. Hoe het precies zit, weten we nog niet. Als we meer nieuws hebben, laten we jullie het zo snel mogelijk weten.

Tot volgende week! Doeg!

Tekst reporter kerst:

Hallo allemaal. Je kijkt naar een bijzondere uitzending van het jeugdjournaal van de ochtend van 1e kerstdag.

Vannacht hebben een aantal herders iets heel bijzonders meegemaakt. Het was een hele donkere nacht en de herders pasten op hun schapen. Plotseling was er een stralend licht. De herders hoorden een stem van een engel. Deze had groot nieuws. Wat het grote nieuws was, vertellen de herders aan iedereen die het wil horen.Wat denken jullie, zullen wij dit ook te horen krijgen?.

Tot zover deze bijzondere uitzending van het jeugdjournaal.

Doeg!

Stapellied:

Melodie: ‘Weet je dat de lente komt’

(Rikkert Zuiderveld 1986 Universal songs)

Tekst: Jozien Baars

1e advent:

Midden in de donk’re nacht, onverwacht, nooit gedacht,
midden in de donk’re nacht heeft God licht gebracht!

Want Rachab, jij mag leven om wat je hebt gedaan.
Het rode koord geeft redding; je hoort bij God voortaan.

Midden in de donk’re nacht, onverwacht, nooit gedacht,
midden in de donk’re nacht heeft God licht gebracht!

2e advent:

Geen Jakob zal je heten; dat is je oud bestaan.
Leef voortaan uit vergeving; dan zal de zon opgaan.

Midden in de donk’re nacht, onverwacht, nooit gedacht,
midden in de donk’re nacht heeft God licht gebracht!

3e advent:

Hé Samuël, God roept je al voor de vierde keer!
Zacht klinkt dan uit het duister het antwoord: ‘Spreek maar Heer.’

Midden in de donk’re nacht, onverwacht, nooit gedacht,
midden in de donk’re nacht heeft God licht gebracht!

4e advent:

Kijk Jona naar dit wonder: één boom groeit en sterft af.
Gods liefde voor de mensen is groter dan Zijn straf!

Midden in de donk’re nacht, onverwacht, nooit gedacht,
midden in de donk’re nacht heeft God licht gebracht!

kerstfeest:

O, herders, dat is schrikken! Een engel roept heel blij:
‘De Heiland is geboren! Gods reddingsplan is Hij!’

Midden in de donk’re nacht, onverwacht, nooit gedacht,
midden in de donk’re nacht heeft God licht gebracht!

Download de fotos